Duurzame Dinsdag - 't mooiste licht | FAKRO

Verschillende experts, waaronder het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid en Jan van der Doelen (sectorspecialist Building & Construction bij ING), verwachten een krimp in de (woning)bouw in 2024. De aanhoudende oorlog, hogere rentes, stijgende bouwkosten en afname van productie zorgen voor een onzekere toekomst. En hierdoor komt ook het verduurzamen van onze sector in het gedrang. Maar stilstaan is geen optie dus hebben we bij FAKRO een eigen beleid dat ons naar een duurzame toekomst leidt. Stap voor stap. 

Duurzame dinsdag
Sinds 1997 staat op de eerste dinsdag van september duurzaamheid centraal. Deze Duurzame Dinsdag is in het leven geroepen om verschillende duurzame initiatieven vanuit de hele samenleving een groter podium te geven. En deze worden dan ook bekend gemaakt aan de politiek. Dat is belangrijk omdat het vaak burger, start-en scale ups en coöperaties zijn die anders met moeite hun duurzame initiatieven op grotere schaal kunnen presenteren.

FAKRO heeft inmiddels verschillende initiatieven ontwikkeld waardoor wij ons als een duurzaam bedrijf profileren. Zo hebben we onze Life Cycle Service voor duurzame dakrenovatie. De Prefab Inbouw Optimalisatie waarmee onze dakramen direct verwerkt kunnen worden zonder verpakking. Onze Solar producten die werken op zonne-energie en dus geen (net)stroom verbruiken. En uiteraard produceren wij onze producten alleen met de meest milieuvriendelijke materialen op de meest duurzame manier.

Intern zetten we vooral ons MVO beleid in. Eén van onze sdg’s is betaalbare en duurzame energie. Zo willen we onder andere:

  • Dat in 2026 al onze bedrijfsauto’s en bussen elektrisch rijden.
  • Dat we in 2025 geheel zelfvoorzienend en gasloos zijn wat betreft elektriciteit dmv zonnepanelen.
  • Van A tot Z in kaart brengen wat onze CO2 footprints zijn.
  • Onze medewerkers stimuleren vooral fietsend naar het werk te komen.
  • Ons assortiment Solar producten extra promoten.

Als onderdeel van de bouwwereld hebben we natuurlijk te maken met alle grillen en uitdagingen die heersen. Dat maakt het behalen van (alle) doelen misschien niet makkelijk. Maar wij nemen onze verantwoordelijkheid graag. Want alle stappen, hoe klein ook, helpen. Groen zit niet alleen in ons logo maar ook in ons DNA.